اسپانیولت نوعی یراق می باشد که در درب و پنجره upvc با وجود چند زبانه کوچک در امتداد طولی پروفیل لنگه را به چهارچوب قفل می کند. و با درگیر شدن به کیپر لنگه درب یا پنجره به صورت محکم به چهارچوب می چسبد. در واقع اسپانیولت قفل ،دستگیره،زاماک ،توپی و هر بخشی که در باز و بست و سیستم حرکتی پنجره های دوجداره دخیل است را شامل می شود. در تعمیر و رگلاژ درب و پنجره دوجداره upvc  اسپانیولت بخشی است که در صورت هر خرابی باید بررسی شود. دقت نمایید که کار تعمیر و تعویض اسپانیولت امری تخصصی است که باید توسط تعمیرکار ماهر انجام شود.

در حقیقت زمانی که نیاز به رگلاژ پنجره دوجداره باشد در مرحله اول بررسی اسپانیولت صورت می گیرد و عملکرد درست پنجره کاملا به آن بستگی دارد.

تعریف اسپانیولت

در نمای باز پنجره سیستم قفلی مشاهده می شود که از قسمت بالا تا پایین لنگه پنجره را در برمی گیرد. که از لحاظ فنی به این قسمت اسپانیولت اطلاق می شود. به طور جزئی تر این قسمت شامل دستگیره، توپی، قفل،زاماک و…. می باشد.

اسپانیولت پنجره دوجداره همان قفل پنجره است که در بحث پنجره های دوجداره از اهمیت خاصی برخوردار است. آلیاژ اسپانیولت پنجره دوجداره در کیفیت آن بسیار تاثیر گذاراست. دقت داشته باشید که اگر این آلیاژ بی کیفیت باشد سبب خرابی دستگیره ها می شود و این فشار سبب از کار افتادگی دستگیره ها می شود.

تعمیر و تعویض اسپانیولت

چه زمانی احتیاج به تعمیر و تعویض اسپانیولت می باشد؟

زمانی که قفل و دستگیره به خوبی عمل نکند و احساس کنید در زمان بستن لنگه فاصله فاحشی وجود دارد. در این حالت نمی توانید از بهینه سازی انرژی و عایق صوتی و حرارتی درب و پنجره دوجداره اطمینان حاصل کنید. در این شرایط باید به فکر تعویض اسپانیولت باشید.

مطالعه کنید
نحوه رگلاژ پنجره دوجداره دوحالته

جنس و آلیاژ اسپانیولت در طول عمر آن نقش مهمی دارد. در صورتی که استانداردهای لازم را نداشته باشد چند ماه بعد از استفاده دچار خمیدگی می شود. در دراز مدت به دیگر قسمت ها مانند شیشه و پروفیل آسیب می رساند.

تعمیر و تعویض اسپانیولت

تعویض اسپانیولت که مهمترین یراق متصل به لنگه و فریم است از پیچ بند و دلر و آلن ها مخصوص در کنار پیج گوشتی مختص این بخش استفاده می شود. که باید اندازه گیری های دقیقی در هنگام عوض کردن آن اعمال شود تا رگلاژ به خوبی اتفاق بی افتد.

زاماک نیز باید دارای آلیاژ مناسبی باشد. زیرا اسپانیولت در سیستم حرکتی و قفل و دستگیره با این بخش درگیر است. و اگر دارای مقاومت قابل قبولی نباشد بدون شک در مدت کوتاهی باعث از کار افتادن کل یراق آلات درگیر می شود.

نکته : برای تشخیص خرابی در اسپانیولت پنجره دوجداره لازم است دستگیره پنجره دوجداره را به طرف بالا بچرخانید. نشانه سلامت اسپانیولت، سلامت سیستم قفل، عدم وجود درز بین فریم و لنگه، باز و بسته شدن راحت دستگیره است.

اسپانیولت

نحوه کار اسپانیولت

یراق اسپانیولت پنجره دوجداره دارای چند زبانه کوچک است که در امتداد طولی پنجره دوجداره قرار دارد و می تواند لنگه را به چارچوب قفل کند. استفاده از اسپانیولت سبب کیپ شدن لنگه در و پنجره می شود. این موضوع توانسته است ضریب عایق بودن در و پنجره دوجداره را افزایش دهد.

نگهداری از اسپانیولت

برای نگهداری احتیاج است تا از هر گونه فشار مضاعف بر روی آن بپرهیزید. به محض خارج شدن از رگلاژ به سرعت اقدام به تعمیر و تعویض اسپانیولت کنید تا هزینه های آن افزایش پیدا نکند.

مطالعه کنید
نمای شیشه کرتین وال، نمای ساختمان ها

پیشنهاد می شود از یراق آلات درجه یک در زمان خرید انتخاب کنید. ضمن اینکه از وجود فریم آهنی در چهارچوب اطمینان حاصل کنید. چرا که عامل بیشتر خرابی ها نداشتن فریم و عدم استحکام درب و پنجره دوجداره upvc می باشد.

توصیه دیگر این است که از چرخاندن بیش از برای قفل کردن و همچنین باز و بست همراه با خشونت پرهیز کنید. زیرا علاوه بر شکستگی شیشه ممکن است اسپانیولت و کل درب و پنجره را دچار مشکل کند.

تعمیر و تعویض اسپانیولت

کلام آخر

در اصل اسپانیولت مانند یک محرک عمل می کند و در بین یراق آلات پنجره upvc از اهمیت و جایگاه حساسی برخوردار است. به شکلی که اگر از کار بی افتد در واقع همه ساختمان درب و پنجره دچار مشکل می شود. که راه حل برطرف کردن آن تعمیر و تعویض اسپانیولت است. نکته پایانی اینکه برای تعویض اسپانیولت و کاهش اصطحکاک بین توپی و زاماک حتماً با کارشناس کاربلد کاراکو تماس بگیرید.

شماره تماس کاراکو