یراق اسپانیولت یکی از قطعه های، که در درب و پنجره یو پی وی سی دارای چند زبانه است. کار این یراق که در امتداد طولی پروفیل لنگه جایی که چهارچوب قفل می شود با کیپر پنجره درگیر شده و آن را به صورت محکم به چهار چوب می چسباند. البته ممکن است که این قطعه بشکند یا خراب شود در این صورت احتیاج به تعویض یراق و اسپانیولت پنجره دوجداره به وجود می آید.

اسپانیولت چیست؟

زمانی که لنگه پنجره را باز کنید خواهید دید که سیستم قفل از بالا تا پایین لنگه را در بر گرفته است. افرد فنی در حوزه درب و پنجره به این قسمت اسپانیولت می گویند. در واقع این بخش شامل قفل ، دستگیره ، زاماک، توپی و هر بخشی که در باز و بست سیستم حرکتی پنجره دخیل است.

تعویض یراق و اسپانیولت پنجره دوجداره

در صورتی که خرابی اسپانیولت توسط افراد ماهر تشخیص داده شود و به این نتیجه برسند که برای کار کرد درست سیستم قفل یکی از قطعات یا مجموعه کامل اسپانیولت باید تعویض شود. یکی از مهم ترین فاکتورها انتخاب آلیاژ مناسب و سازگار با نوع درب و پنجره دوجداره است. که در صورت توجه نکردن به آن فشار مضاعف بر روی دستگیره ها و کاهش طول عمر شیشه یا شکستگی ،معیوب شدن چرخ دنده ها و از بین رفت کیپر و شکستگی زبانه و لولاها می شود.

تعویض یراق و اسپانیولت پنجره

دلایل خراب شدن اسپانیولت

عوامل مختلفی بر خرابی اسپانیولت درب و پنجره دوجداره تاثیرگذار هستند که عبارتند از:

  • آلیاژ یا متریال نامرغوب در ساخت اسپانیولت
  • کاربری نامناسب یا فشار بیش از حد برای باز و بسته شدن درب و پنجره دوجداره
  • نصب و مونتاژ نادرست پنجره ها یو پی وی سی که سبب فشار مضاعف بر یراق آلات می شود.
  • نامناسب بودن سایز اسپانیولت که مورد استفاده قرار می گیرد.
  • رگلاژ نکردن پنجره یا رگلاژ پنجره upvc که غیر اصولی انجام شده باشد.
مطالعه کنید
رگلاژ پنجره یو پی وی سی در تهران و کرج توسط کاراکو

اهمیت اسپانیولت

کاملا مشخص است که هر کدام از یراق آلات پنجره دوجداره عملکرد خاصی دارند که در موارد بسیار بر دیگر یراق آلات تاثیر گذار است. اسپانیولت قطعه بسیار مهمی است در صورت خراب شدن آن بر روی عملکرد پنجره ،قفل شدن و عایق بندی را درگیر می کند. در  نتیجه با خراب شدن یراق اسپانیولت درب به صورت صحیح قفل نمی شود. یا در صورت قفل شدن به راحتی باز نمی شود. توجه کنید که در صورت عدم تعویض یراق و اسپانیولت پنجره دوجداره می تواند سبب شکستن و آسیب به لوله ،زاماک دستگیره و برخی دیگر از قطعات شود که منجرب به صرف هزینه بیشتری برای تعمیر پنجره دوجداره می شود.

تعویض یراق و اسپانیولت پنجره

چگونگی تشخیص خرابی اسپانیولت

اگر متوجه شدید که عملکرد قفل و باز و بسته شدن آن مشکل است توپی ها در زاماک جا نرفته یا دیگر مشکلاتی در قفل کردن وجود دارد می تواند از نشانه ها خرابی اسپانیولت باشد. یا اینکه با چرخاندن دستگیره به سمت بالا سیستم قفل به درستی عمل نکند و درزی بین لنگه و فریم وجود داشته باشد یا در چرخاندن دستگیره متوجه گیر شوید ممکن است از دلایل خرابی اسپانیولت باشد.

نحوه تعمیر و تعویض اسپانیولت

برای عملیات تعویض، تعمیرکار ماهر و متخصص تیم کاراکو از پیچ بند و آلن برای تنظیم زاماک و توپی، آچار مخصوص رگلاژ پنجره دوجداره و در مواردی از چکش و پیچ گوشتی متناسب با پروفیل استفاده می کند.

نگهداری و طول عمر اسپانیولت

از هرگونه فشار مضاعف بر روی دستگیره و اسپانیولت پرهیز کنید. حتما در صورت خارج شدن از رگلاژ به سرعت اقدام کنید تا هزینه تعویض نیز اضافه نشود. به خاطر قیمت بالا یراق آلات درجه یک در زمان انتخاب منزل دقت کنید که حتما فریم آهنی در چهارچوب داشته باشد. چرا که مهم ترین عامل در خرابی ها نداشتن فریم در پنجره دوجداره است. به اضافه اینکه اگر سیستم قفل و دستگیره از جنس خوبی باشد به این زودی ها دچار مشکل نمی شود. توصیه ما به شما عزیزان این است که از چرخاندن بیش از حد برای قفل کردن و همچنین باز و بسته همراه با خشونت پرهیز کنید. چرا که علاوه بر شکستگی شیشه ممکن است اسپانیولت و تمامی پنجره تحت تاثیر قرار بگیرد.

مطالعه کنید
علت بخار زدن بین شیشه دوجداره

اسپانیولت پنجره دوجداره

تاثیر رگلاژ برماندگاری

رگلاژ پنجره دوجداره نقش بسیار مهمی در ماندگاری و عملکرد صحیح اسپانیولت پنجره دوجداره ایفا می کند. در حقیقت این سیستم سبب حل تداخلاتی در بین اجزا و قطعات پنجره می شود اجازه می دهد تا پنجره به طور صحیح وبدون مشکلات کار کند. عدم انجام رگلاژ به صورت دوره ای یکی از عواملی است که امکان دارد به خرابی اسپانیولت پنجره ها منجر شود. البته که این مسئله می تواند هزینه های زیادی را به دنبال داشته باشد.

همانطور که همه ما می دانیم با اقدام به موقع برای رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره و نگهداری سریع از هزینه های اضافی چون تعمیر قفل و دستگیره، باز نشدن قفل پنجره ، تعویض لولای شکسته، تعویض شیشه شکسته، رفع افتادگی پنجره و درزگیری پنجره جلوگیری خواهد کرد.

قیمت اسپانیولت

از بهترین یراق آلات و اسپانیولت ها ، ساخت کشور آلمان هستند. هم چنین اسپانیولت های ساخته شده در کشور خودمان هم از آلیاژ مناسبی برخوردارند. این را تذکر می دهیم که یراق پنجره دوجداره باید هر چند مدت رگلاژ گردد. تا از فشاری را روی آن است باعث خرابی نشود با این حال تعویض یراق پنجره دوجداره کار بسیار مشکل و زمان بری نیست.

تعویض یراق و اسپانیولت پنجره

کلام آخر

گروه فنی و مهندسی کاراکو در حوزه تعمیرات و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی به صورت تخصصی و ماهرانه آماده خدمات رسانی در تمام مناطق تهران (شمال ،جنوب ،شرق ،غرب و مرکز )و تمام مناطق کرج و شهرستانهای حومه می‌باشد.

شماره تماس کاراکو