می توان گفت یکی از مهم ترین اجزای پنجره دوجداره یراق اسپانیولت است. که کیفیت این قطعه به نوع آلیاژ استفاده شده در آن بستگی دارد. در صورتی که اسپانیولت نامرغوب باشد سبب می شود فشار بیشتری بر روی دستگیره پنجره وارد شود و در نهایت باعث از کار افتادن دستگیره می شود. در صورت بروز مشکلات احتیاج به تعمیر و تعویض اسپانیولت پنجره یو پی وی سی به شکل تخصصی و حرفه ای می باشد.

زمانی که پنجره را باز می کنید متوجه یراق اسپانیولت در پنجره می شوید. سیستم قفل که از بالا تا پایین لنگه درب را در برمی گیرد. این قسمت شامل قفل ،زاماک ،دستگیره ،توپی و هر بخشی که باعث باز و بسته شدن پنجره می شود. اگر پنجره شما دچار مشکل شده باشد و احتیاج به تعمیر رگلاژ پنجره دوجداره باشد در مرحله اولیه اسپانیولت را بررسی می کنند.

تعمیر و تعویض اسپانیولت پنجره یو پی وی سی

اگر قرار باشد یراق اسپانیولت تعمیر شود، لازم است که یک تعمیرکار کاربلد و با تجربه این کار را انجام دهد. چرا که این قطعه یکی از کلیدی‌ترین یراق‌آلات در مکانیزم قفل پنجره‌های دوجداره یو پی وی سی است. برای تعویض اسپانیولت ابتدا باید دلایل خرابی آن مشخص شود.

نحوه عملکرد اسپانیولت

اسپانیولت باید به گونه ای عمل کند که در هنگام بازشو پنجره به راست یا چپ زبانه پنجره خیلی راحت و با استفاده از یک ضامن آزاد شود و به سادگی بچرخد. طراحی ضامن تعبیه شده برای پنجره باید طوری باشد که زبانه در زمان فشار نتوانند از محل خود جا به جا شده و خارج شود.

مطالعه کنید
تنوع درب ضد سرقت

تعمیر و تعویض اسپانیولت پنجره یو پی وی سی

انواع اسپانیولت

اسپانیولت پنجره ها به چندین دسته تقسیم بندی می شوند. که عموماً شامل اسپانیولت پنجره های کشویی، لولایی ، فولکسی و یا .. تقسیم می شوند . که هر کدام از تنوع مختلفی بر خوردارند. اما اصلی ترین آن ها در گذشته دو سری یراق و با آکس های مختلف عرضه می شد.

چگونگی تشخیص خرابی اسپانیولت

راه تشخیص این خرابی باید دستگیره پنجره را به سمت بالا بکشید. اگر سیستم قفل پنجره به خوبی عمل کرد و هیچ درزی بین فریم و لنگه ایجاد نشد و در زمان باز و بسته کردن و چرخاندن دستگیره با هیچ مشکلی مواجه نشدید می توان گفت اسپانیولت پنجره شما سالم است. در صورت مشاهده مشکل و ایراد لازم است به تعمیرکار حرفه ای در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و یو پی وی سی مراجعه نمایید.

تعمیر و تعویض اسپانیولت پنجره یو پی وی سی

نگهداری و مراقبت از اسپانیولت

برای اینکه اسپانیولت طول عمر بیشتری داشته باشد بهتر است برای باز و بسته کردن پنجره هیچ گونه فشار مضاعفی به پنجره و دستگیره آن وارد نکنید.

اگر سیستم قفل و پنجره از کیفیت لازم برخوردار باشد شما دچار مشکل نخواهید شد پس سعی کنید از چرخاندن بیش از حد دستگیره برای قفل کردن و همین طور باز و بسته کردت همراه با خشونت و فشار بپرهیزید زیرا علاوه بر این که ممکن است شیشه شما بشکند اسپانیولت و کل پنجره نیز دچار مشکل می شود.

جمع بندی

یراق اسپانیولت یک قطعه کلیدی در پنجره‌های دوجداره UPVC است. که وجود خرابی در آن عملکرد پنجره را با مشکل روبه‌رو می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از نصب پنجره دوجداره، تمامی یراق‌آلات دارای آلیاژ باکیفیت باشند تا وزن پنجره منجر به خرابی این قطعه نشود.

مطالعه کنید
مقایسه کلی پنجره آلومینیومی با upvc

شماره تماس کاراکو