پنجره دوجداره کشویی را می توان در تمامی ساختمان ها نصب کرد. پنجره های دوجداره یکی از مدرن ترین نوع پنجره ها بوده که در ساختمان های لوکس و مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع پنجره دوجداره عایق صوت و حرارت بوده و با نصب آن در ساختمان سبب کاهش سر و صدا و صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد. این نوع از پنجره علاوه بر زیبایی که دارد به راحتی باز و بسته می شود و دید خوبی به فضای باز دارد. با گذر زمان و استفاده مکرر از آن احتیاج به رگلاژ پنجره دوجداره کشویی می باشد. که باید توسط فرد متخصص در این امر صورت بگیرد.

بعد از درزبندی فریم اصلی پنجره ها مهم ترین قسمت در عایق بندی پنجره دوجداره در بخش بازشوها صورت می گیرد. به عملکردی که سبب می شود بازشویی پنجره کشویی به صورت صحیح و متوازن در قاب خود قرار گرفته و حرکت کند رگلاژ پنجره دوجداره کشویی گفته می شود.

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

 رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره خدماتی است باید توسط فرد متخصص و مجرب گروه کاراکو به دقیق ترین و درست ترین حالت صورت گیرد. در قسمت زیر مواردی را ذکر می کنیم که در این صورت باید رگلاژ پنجره صورت گیرد.

  • هنگامی که مراحل نصب به درستی انجام نشده باشد.
  • زمانی که گرما و سرما در خانه ماندگار نباشد و هدر رفت انرژی وجود داشته باشد.
  • در صورت نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان
  • گیر کردن دستگیره ها موقع باز و بسته کردن پنجره ها
  • زمانی که یراق آلات خراب شده باشد.
  • خراب شدن لاستیک های موجود در اطراف پنجره
  • باز و بسته شدن پنجره ها همراه با سر و صدا
مطالعه کنید
رگلاژ پنجره دوجداره در مناطق تهران

نحوه رگلاژ پنجره کشویی

رگلاژ پنجره به این صورت است که لنگه بازشو با قطعات آهنی که بر روی پروفیل میانی قرار گرفته و در اصطلاح زاماک گفته می شود به شکل صحیح و متوازن قرار می گیرد. تا ضمن درگیر شدن کامل در زمان بسته بودن لاستیک های درز بندی که دور قسمت باز شو قرار دارد کاملا محکم شوند تا آلودگی های صوتی و زیست محیطی وارد منزل نشود. بعد از آن شیشه دوجداره به وسیله قطعات پلاستیکی مخصوص که با نام تاکوز گفته می شود. بصورت صحیح و متوازن در میان بازشو قرار گیرد در مرحله آخر لولاهای بازشو و اسپانیولت با آلن های مخصوص تنظیم شده تا عمل عایق بندی به طور صحیح و اصولی صورت گیرد.

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

چه موقع احتیاج به رگلاژ پنجره است؟

در صورتی که استفاده نادرست در زمان باز و بسته شدن زیاد پنجره ایجاد خرابی می کند. یا اگر ضربه ای به قسمت بازشو پنجره وارد شود امکان دارد که بازشو در قاب مخصوص به خود از توازن و تقارن استاندارد که سبب می شود از عایق بندی خارج گردد. در توضیح نحوه رگلاژ پنجره دو جداره به دو قسمت اشاره کردیم که عبارت بود از درگیر شدن کامل بازشوی پنجره با زاماک های آهن و همچنین تنظیم لولاها و اسپانیولت بر اساس مواردی که باعث برهم خوردن تقارن و توازن بازشو شده باشد. در صورت بروز هر یک از این عوامل را می توان گفت پنجره از رگلاژ خارج شده است.

اهمیت رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

پنجره های کشویی دارای نوار لاستیکی برای درز بندی هستند که امکان دارد گاهی شل شوند به همین خاطر لازم است که رگلاژ شود. در برخی موارد امکان دارد که غلتک ها بر روی ریل متوازن قرار نگیرد که برای تنظیم مناسب موقعیت آن ها بهتر است دوباره رگلاژ شوند. به طور معمول بعد از گذشت مدت زمان طولانی ریل ها دچار کثیفی و آلودگی می شوند بنابراین لازم است آن ها تمیز و دوباره رگلاژ و تعمیر پنجره دوجداره صورت گیرد.

مطالعه کنید
تعویض نوار و لاستیک های پنجره دوجداره برای بهینه سازی و عایق بندی

اگر تنظیم به درستی صورت نگیرد آلودگی های صوتی به داخل ساختمان منتقل می شود و در مصرف انرژی صرفه جویی نمی شود. زاماک در واقع قطعه فلزی است که بر روی پروفیل فریم کشویی قرار می گیرد که جهت قفل شدن وچسبیدن کامل لنگه به فریم به کار می رود. در کنار زاماک اسپانیولت را می بینید یراقی است که همراه با چندین زبانه کوچک در راستای طولی پروفیل لنگه را قفل می کند. اگر احساس کردید که دستگیره در زمان باز و بسته شدن به سختی می چرخد یا دستگیره پنجره به خوبی قفل نمی شود باید زاماک را نیز رگلاژ کنید. رگلاژ پنجره دوجداره کشویی کاری است که باید درآن دقت عمل داشته باشید درغیر اینصورت پنجره نمی تواند به درستی کارایی خود را انجام دهد.

رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

برتری های رگلاژ پنجره دوجداره کشویی

  • باز و بسته شدن پنجره به درستی و نرمی صورت می گیرد.
  • با رگلاژ کردن می توانید پنجره ها را در برابر سرما، گرما و آلودگی صوتی و غبار عایق بندی کنید.
  • از ایجاد عرق بین شیشه های دوجداره جلوگیری می کند.
  • در زمان تمیز کردن و شستشوی پنجره های دوجداره کشویی آب و رطوبت به داخل ساختمان نفوذ نمی کند.

شماره تماس کاراکو