زاماک قطعه کوچک از پنجره یو پی وی سی اما در عین حال مهم ترین بخش در پنجره می باشد. در واقع زاماک یک نوع آلیاژ است که در تولید پنجره دوجداره از این قطعه استفاده می شود. در این متن قصد داریم تا به کاربرد زاماک در پنجره یو پی وی سی بپردازیم که عایق بندی محصول نهایی به کیفیت آن بستگی دارد.

کاربرد زاماک در پنجره یو پی وی سی

زاماک در بخش های که تحت فشار قرار می گیرند کارایی بهتری دارد. به همین خاطر در یراق آلات درب و پنجره و دستگیره به کار می رود. عملکرد زاماک در درب و پنجره دوجداره به این صورت است که جهت قفل شدن و چسبیدن کامل لنگه به فریم استفاده می شود. در زمان حرکت دستگیره قطعه استوانه ای روی اسپانیولت حرکت کرده و هنگام بسته شدن زاماک قرار می گیرد و هنگام باز شدن از آن خارج می شود.

کاربرد زاماک در پنجره یو پی وی سی

نکته : به خاطر تحت فشار بودن این قطعه جنس، وزن و نوع آلیاژ آن در کیفیت تولید و عایق بندی درب و پنجره یو پی وی سی اهمیت بالایی دارد. زاماک در ظاهر یک بخش کوچک و ناچیز محسوب می شود. اما از بعد فنی از مهم ترین قسمت ها یراق آلات نصب شده بر روی پنجره یو پی وی سی می باشد.

عناصر سازنده زاماک

در ترکیبات زاماک از آلیاژ ها مختلف استفاده شده به طوری که میزان این ترکیبات متفاوت است. از عناصر تشکیل دهنده آهن ،مس ،کرم ، نیکل ،روی ،منگنز،کادمیم ،منیزیم ،آلومینیوم ،قلع می باشد. با این وجود پایه اصلی آلیاژ زاماک ،روی است. روی عنصری با رنگ سفید و درخشش آبی و نقره و دارای ساختار کریستالی بلوری فشرده می باشد. کاربرد زاماک در پنجره یو پی یو سی به عنوان قطعه ای برای قفل و کیپ شدن لنگه بازشو به فریم و چهارچوب می باشد.

مطالعه کنید
تعویض پنجره قدیمی با پنجره دوجداره

کاربرد زاماک در پنجره یو پی یو سی

عملکرد زاماک

هنگام حرکت دستگیره ، قطعه ای استوانه ای روی اسپانیولت حرکت کرده و هنگام بسته شدن زاماک قرار می گیرد و در هنگام باز شدن ، از آن خارج می شود. زاماک جزء قطعات تعویض پنجره محسوب شده و در ابعاد و شکل های مختلفی تولید می گردد.

نقش زاماک در تعمیر و رگلاژ پنجره

زاماک نقش اصلی در بحث رگلاژ پنجره نیز ایفا می کند. و باید زاماک موجود به درستی تنظیم شود تا رگلاژ پنجره دوجداره بدون مشکل انجام شود. در صورت آسیب رسیدن به این قطعه و همچنین جا به جایی در اثر عوامل انسانی دو راه حل وجود دارد. که آن را کاملا تعویض کنید یا اینکه از آلن مخصوص برای جا به جایی استفاده کنید. که در هر دو صورت لازم است تا تعمیرکار ماهر در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و یو پی یو سی این کار را انجام دهد.

کاربرد زاماک در پنجره یو پی وی سی

جمع بندی

کاربرد زاماک در پنجره یو پی وی سی بسیار زیاد و تاثیرگذار می باشد. که به دلیل استحکام بالا و ماندگاری و طول عمر بیش از حد، انتظار می رود مدت طولانی قابل استفاده باشد. تیم فنی کاراکو آماده ارائه خدمات تعمیر و رگلاژ درب و پنجره دوجداره در شهر تهران و کرج به شما عزیزان می باشد.

شماره تماس کاراکو