پنجره‌های دوجداره نیز مانند سایر اجزای یک ساختمان نیاز به مراقبت و گاها تعمیر پنجره دوجداره یا تعویض دارند. یکی از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از پنجره دوجداره با آن مواجه شوید اشکال در باز و بسته شدن پنجره دوجداره است. بسته نشدن پنجره دوجداره به دلایل مختلفی می تواند رخ دهد که برخی از این دلایل ساده و برخی دیگر پیچیده است که نیاز به تعمیرکار ماهر در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و یو پی وی سی می باشد.

علت بسته نشدن پنجره دوجداره

تنظیم نبودن رگلاژ پنجره دوجداره

برخی مواقع امکان دارد باز ماندن طولانی مدت پنجره دوجداره سبب بهم خوردن رگلاژ پنجره دوجداره شود. به همین خاطر پنجره به راحتی بسته نمی شود. در صورتی که پنجره کیفیت مناسبی داشته باشد و از لولای قابل رگلاژ استفاده شده باشد به راحتی می توانید به وسیله یک آچار آلن که مخصوص رگلاژ است کار تعمیر و رگلاژ را انجام دهید.

بسته نشدن پنجره دوجداره

سرد و گرم شدن پروفیل پنجره

پروفیل های به کار رفته در پنجره دوجداره در اثر تغییرات آب و هوایی و سرد و گرم شدن ممکن است دچار تغییر اندازه شود. در مرحله ساخت پروفیل باید فضای کافی برای انقباض و انبساط را در نظر گرفته باشند تا مشکلی به وجود نیاید. کیفیت پایین پروفیل می تواند قیمت پنجره دوجداره را پایین می آورد و در آینده برای شما مشکل ساز می شود.

گیر کردن بازشو پنجره با قطعات زاماک

قطعه زاماک یکی از یراق آلات فلزی به کار رفته در پنجره دوجداره است که جهت قفل شدن و چسبیدن لنگه به فریم پنجره استفاده می شود. زاماک یکی از قطعات مهمی است که باعث کیپ شدن کامل پنجره دوجداره می‌شود. گاهی ممکن است به دلیل بهم خوردن رگلاژ پنجره دوجداره یا کیفیت پایین ساخت، لنگه بازشو پنجره به زاماک گیر کند و پنجره به درستی باز و بسته نشود در این صورت باید بدانید پنجره از سمت لولاها از رگلاژ خارج شده است بنابراین باید مجددا توسط یک متخصص رگلاژ شود.

مطالعه کنید
تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره توسط تیم کاراکو

کج شدن لنگه بازشو پنجره

در این حالت وقتی که لنگه بازشو پنجره دچار افتادگی به سمت پایین می‌شود، هنگام بستن پنجره مجبورید لنگه پنجره را به سمت بالا فشار دهید تا پنجره بسته شود. این مشکل ممکن است به دلیل نصب نامناسب پنجره دوجداره و یا کیفیت پایین ساخت آن رخ دهد در این حالت باید از یک تعمیرکار متخصص برای رگلاژ و تراز کردن دوباره پنجره کمک بگیرید.که می توانید از تیم فنی و مهندسی کاراکو کمک بگیرید.

کیفیت پایین گالوانیزه

در ساخت پنجره‌های دوجداره از ورق‌های فولادی در بین صفحات دوجداره استفاده می شود که به آن گالوانیزه گفته می‌شود. پروفیل در و پنجره به تنهایی قادر به تحمل وزن پنجره نیست به همین دلیل از صفحات گالوانیزه در کنار پروفیل در و پنجره استفاده می‌شود. گاهی برای پایین آوردن قیمت پنجره دوجداره ممکن است از گالوانیزه با کیفیت پایین استفاده شود و یا حتی این صفحات را به کار نبرند، در این صورت پنجره دچار افتادگی می‌شود و یا تاب بر‌می دارد.

استفاده از یراق آلات بی کیفیت

در حالی که لولا‌ها دارای کیفیت پایین باشند و به اصطلاح ضعیف باشند نمی‌توانند وزن پنجره را تحمل کنند. در نتیجه پنجره دچار افتادگی می‌شود و به درستی بسته نمی‌شود.

بسته نشدن پنجره دوجداره

نکات مهم برای تشخیص خرابی و تعمیر پنجره دوجداره

لازم است که قطعات مکانیکی پنجره به دقت بررسی شوند

در صورتی که قفل ها ، مفصل ها یا دیگر قطعات به درستی عمل نکنند یا خراب باشند. این مسئله باز و بسته شدن پنجره را مختل می کند که در صورت نیاز قطعات خراب را باید تعویض کرد.

مطالعه کنید
نکات مهم برای خرید پنجره دوجداره

مکانیزم قفل و دسته پنجره به درستی عمل کنند

در برخی موارد امکان دارد یک لغزش کوچک در این قسمت ها باز و بسته شدن پنجره را دشوار کند. که در نهایت با تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره این قسمت ها می تواند بهبود پیدا کند.

اطمینان پیدا کنید که شیشه ها و مهره ها در وضیعت سالم باشند

شکستگی یا ناهماهنگی در این قسمت امکان دارد منجر به بروز مشکلات در عملکرد پنجره دوجداره شود.

تمیز کردن و استفاده از مواد روان ساز در قسمت ها مکانیکی

انجام این کار می تواند از اصطکاک و مشکلات ناشی از آن ها جلوگیری نماید. اگر مشکل بعد از انجام این مرحله همچنان وجود داشت. حتما از تعمیرکار و نیرو متخصص در زمینه تعمیر و رگلاژ پنجره دوجداره و آلومینیومی کمک بگیرید.

بسته نشدن پنجره دوجداره

روش های پیشگیری از خرابی پنجره دوجداره

  • لنگه های بازشو پنجره را در زمان باد و طوفان کاملا ببندید.
  • خشک کردن سریع پروفیل پنجره بعد از هر بار تمیز کردن پنجره دوجداره
  • از باز کردن بیش از حد تحمل لولا خود داری کنید.
  • روغن کاری قطعات مکانیکی موثر در افزایش عمر و بسته شدن مناسب پنجره می باشد.

نگهداری پنجره دوجداره

پنجره دوجداره را به طور منظم تمیز کنید

چهارچوب پنجره را بررسی کنید و هر نوع نشتی یا خرابی دارد را تعمیر کنید. ضمن اینکه تنظیمات چهارچوب را براساس تغییرات آب و هوا بررسی و تنظیم کنید.

مهره ها و قطعات مکانیکی را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

مکانیزم های باز و بسته شدن پنجره را بررسی کنید و از عملکرد صحیح آن ها اطمینان پیدا کنید. در صورت وجود هرگونه مشکل بلافاصله اقدام به تعمیر پنجره دوجداره کنید.

مطالعه کنید
شناخت یراق دو حالته upvc

از مواد روان ساز مناسب برای مکانیزم ها و قسمت های حساس استفاده کنید این کار سبب کاهش اصطکاک و افزایش عمر مفید پنجره ها می شود. با اجرای این مراحل به صورت دوره ای می توانید عمر مفید پنجره های دوجداره را بهبود بخشید و از عملکرد بهینه آن ها بهرمنده شوید.

بسته نشدن پنجره دوجداره

جمع بندی

در این متن مهمترین عوامل موثر در بسته نشدن پنجره دوجداره را بررسی کردیم. لازم است بدانید بسیاری از ایرادات با بررسی به موقع به راحتی برطرف می شود و نیازی به تعویض کامل پنجره دوجداره نمی باشد.

شماره تماس کاراکو