امروزه در معماری ساختمان ها استفاده از پنجره دوجداره بسیار طرفدار پیدا کرده است. شیشه دوجداره در مقایسه با شیشه معمولی دارای برتری ها زیادی است. البته که در میان داشتن مزایا معایبی نیز وجود دارد. مانند بخار زدن شیشه دوجداره که در صورت مشاهده آن باید دست به کار شد.

دلایل بخار زدن شیشه دوجداره

مصرف کردن تمیز کننده ها شیمیایی برای نظافت شیشه به درزگیر پنجره آسیب می زند و عایق بندی را از بین می برد. در صورتی که بخار زدن در پنجره ای که کم تر از یک سال نصب شده است رخ دهد مربوط به کیفیت ساخت پنجره دوجداره است.

در واقع تغییرات دما در زمستان و اختلاف دمای محیط داخل و خارج سبب پایین آمدن حرارت و عرق کردن شیشه دوجداره می شود. به طور کلی بخار آب به سه حالت روی شیشه پنجره می نشیند. تشکیل بخار روی سطوح بیرونی شیشه دوجداره، تشکیل بخار روی سطوح داخلی شیشه و حالت سوم بخار بین شیشه دوجداره است.

بخار زدن شیشه دوجداره

بخار زدن بین شیشه دوجداره

ایجاد بخار به این شکل مشکل بزرگی محسوب می شود. وجود بخار بین دو شیشه نشان دهنده این است که عایق بندی پنجره دوجداره به صورت اصولی انجام نگرفته است. این اتفاق در ساختمان ها قدیمی که عمر پنجره دوجداره بیش از 10 سال باشد معمولا رخ می دهد.

بخار روی سطح بیرونی شیشه دوجداره

بخار روی قسمت بیرون شیشه دوجداره بیان گر آن است که دمای بالای داخل ساختمان نسبت به دمای بیرون است و این اتفاق کاملا طبیعی است. که در این حالت پنجره دوجداره به درستی کار می کند و دارای عایق بندی می باشد. کارایی اصلی پنجره دوجداره جلوگیری از اتلاف انرژی که مانع از هدر رفت هوای گرم داخل خانه می شود. برای این موارد نصب اصولی و درست توسط نیرو متخصص مجموعه کاراکو بسیار اهمیت پیدا می کند.

مطالعه کنید
عملکرد و ویژگی ها پنجره لیفت اند اسلاید

بخار روی سطح داخلی شیشه دوجداره

این نوع از بخار زدن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور مثال از اختلاف دمای زیاد بین فضا داخلی و خارجی ساختمان و نداشتن تهویه مناسب داخلی از مهم ترین عوامل افزایش رطوبت هوا در ساختمان است. انجام آشپزی ،استحمام می تواند سبب ایجاد بخار آب روی شیشه شود در صورتی که محیط دارای تهویه مناسب باشد هرگز پنجره دوجداره بخار نمی کند.

لازم است تا ساختار شیشه دوجداره را بشناسیم

تمامی شیشه پنجره ها دوجداره و سه جداره دارای یک واحد شیشه عایق بندی شده به اسم IGU  می باشد. که مهم ترین علت آن هم صرفه جویی در مصرف انرژی است. در زمان تولید پنجره دوجداره بین جداره با هوا پر می شود تا به صورت یک عایق حرارتی عمل کند. گازی که برای پر کردن فضا بین جداره شیشه استفاده می شود به طور معمول گاز آرگون و کریپتون است. البته که این گازها فرار می باشند. بنابر دلایلی این گاز خارج می گردد و در نهایت بخار و رطوبت به راحتی در بین دوجداره نفوذ می کند و ظاهر پنجره را بخار زده و کدر می سازد.

بخار زدن بین شیشه دوجداره

جمع بندی

زمانی که بخار زدن شیشه دوجداره را مشاهده می کنید پیدا کردن علت اصلی این اتفاق بسیار اهمیت دارد. در صورت بروز این نوع بخار به دنبال دلیل باشید و برای برطرف شدن این مورد از افراد ماهر در زمینه تعمیرات و رگلاژ پنجره دوجداره و یو پی وی سی کمک بگیرید.

شماره تماس کاراکو